En ny konsol kan vara på väg, men…

Nintendo kan möjligtvis visa upp sin nästa konsol redan nu i sommar. Rykten säger att nästa konsol kommer ha magnetfästen istället på sina nya Joy-Cons men de gamla kontrollerna och spelen kommer fortfarande fungera på nästa konsol. Däremot så kommer så klart inte de nya spelen fungera till gamla Switch. Men detta är bara rykten än så länge.

Jag kommer nog försöka köpa nästa konsol som Nintendo kommer släppa eftersom jag vill hänga med och kunna köpa de senaste spelen som verkar intressanta men allt beror så klart på priset. Kommer det bli för dyrt, något som jag faktiskt tror att det kan bli, så kommer jag nog bara köpa en konsol till slut. Annars är jag nog mer inne på att vi så småningom kan köpa hem varsin Steam Deck där vi kan köpa och spela de senaste spelen, vilket skulle göra att nästa konsol från Nintendo här hemma i princip bara kommer ha spel från Nintendo eller andra spel som är anpassade för den konsolen.

För det känns som att man får mer för pengarna om man köper en Steam Deck. Då kan man spela väldigt mycket olika typer av spel som både finns till konsol och till dator. Så även att jag gillar Nintendo, så kommer det inte kännas värt pengarna om deras nästa konsol kommer kosta över 5000 kronor, något som de flesta konsoler i framtiden kommer att kosta.

Kanske vore det bättre om Nintendo med flera istället satsade mer på simplare spel som är anpassade för sina konsoler. Spel som inte kräver för mycket minne med mera, så att konsolerna inte behöver kosta så mycket. Sen kan de mer avancerade spelen endast släppas till dator och även gå att spela på exempelvis Steam Deck. Då hade det känts mer värt, för jag känner ingen större oro att Steam kommer stängas ner inom den kommande framtiden så som jag känner inför de online butiker som exempelvis finns på Nintendo’s konsoler.

Leave a comment