Är du en retro spelare eller en vintage spelare?

”Vintage? Vad tusan pratar du om?” Låt mig förklara!

För en tid sedan pratade jag med en person som studerar på Karlstads universitet och eftersom jag gillar äldre tv-spel så kom jag såklart in på att prata om det. Jag är ju stolt över mitt intresse som jag haft sedan jag var 7 eller 8 år. Men som många andra ”spelnördar” så använde jag mig av ord som jag nästan dagligen ser att andra använder på forum med mera, alltså jag kallade mina gamla spel för retro spel. Genast blev jag tillsagd att så heter det inte och jag blev ställd och lite ifrågasättande. ”Vad menar du?”

Vi människor kan lätt använda oss av ord i brist på andra ord och ordet ”retro” är också ett sådant ord. Men vad är retro egentligen?

Ordet retro kommer från rétrospectif som betyder bakåtblickande. Det handlar om att man inspireras eller intresserar sig för tidigare eras trender, moden eller teknologi. Den som intresserar sig för retro kallas för retrofil och behöver inte själv ha varit med och upplevt den specifika trenden.

Rent ordagrant betyder detta att när man återskapar något från det förgångna så är det retro. Alltså om du köper nyproducerade kläder som liknar kläder man hade på exempelvis 60-talet så kommer det kallas för retro. Men många kommer säkert använda retro även om kläderna är producerade under 60-talet men då har de fel. Så vad kallas sådant som producerades under en viss period?

Vintage! Ordet härstammar från latinet där det betyder vinskörd vilket syftar på vin gjort på druvor från samma år. Vilket betyder att vinet är ett äldre fint vin, ett årgångsvin. På senare tid så har ordet Vintage även börjat användas på andra saker för att beskriva att det rör sig om äldre produkter från ett visst år eller tidsepok. Ordet kan användas på klädesplagg, musik, böcker eller teknologi som filmer med mera. På exempelvis Tradera så kan äldre produkter ligga under Retro vilket är missvisande eftersom retro står för att produkten är nyproducerad.

Så vad inom tv-spel är retro och vad är vintage?

Exempelvis: Äger du en Nintendo Entertainment System som dina föräldrar kanske köpte åt dig på 80-talet, ja då är det en vintage konsol och spelen till den är vintage. Men äger du istället mini konsolen som ser ut som Nintendo Entertainment System som släpptes 2016, då är det istället en retro konsol och de 30 spelen på den är retro spel.

Gammalt och nytt

Exempel på retro under årens lopp är exempelvis NES Classic spelen som släpptes på Gameboy Advance eller Virtual Console som fanns på både Nintendo Wii, Nintendo Wii U och Nintendo 3DS. Idag har vi exempelvis Nintendo Switch med Switch Online som erbjuder spelarna att spela massor av äldre spel från NES, Super NES, Nintendo 64, Sega Mega Drive eller exempelvis Gameboy. Allt detta är retro.

Spel kan exempelvis ha retrostil, nya spel som inspireras av äldre spel rent grafiskt. Där har vi spel som exempelvis Shovel Knight eller Stardew Valley.

En sista sak som jag måste ta upp angående vintage. Många anser att man inte kan kalla något för vintage om det inte är 25 år eller äldre. Så exempelvis Nintendo 64 är vintage men alla spel som släpptes till den har inte hunnit bli vintage än (nu i skrivande stund). Men det tror jag kan vara en sak fråga vart man ska dra gränsen.

Leave a comment