Nintendo NX, döden för Wii U?

För ett tag sedan så avslöjade Nintendo att de håller på med en ny slags konsol som de kallar för NX. Nu har det blivit som det brukar bli när någon säger A men inte B, det har kommit upp teorier vad Nintendo NX kommer att bli för något. Den teorin jag hör mest är att det är:

Nintendo’s nästa stationära konsol
Den teorin vill jag inte tro på för mycket. Wii U har inte funnits ute i så många år än. Ja den har ju bara funnits ute i tre år till hösten. Så trotts att det går segt för den konsolen så tror jag inte att de kommer ge upp den än.

Nästa teori är ju att det är:
Nintendo’s nästa bärbara konsol
Denna teorin kan jag nog köpa mer. Nintendo 3DS har ju trotts allt funnits ute sen början av 2011 så att de börjar planera för en ny bärbar konsol skulle kännas mer troligt. Nintendo DSi hade ju inte funnits ute så länge förens man började höra talas om Nintendo 3DS så det skulle kännas mer troligt att nu när New Nintendo 3DS har släppts att vi snart får höra talas om nästa konsol. Sen får vi se om det är Nintendo NX eller Nintendo NeXt som jag också har hört vissa kalla den för.

En uppgradering av Wii U
Nu börjar man komma till de mer spännande teorierna. Så detta är nog en mer spännande sak att Nintendo NX kommer att vara som New Nintendo 3DS är för Nintendo 3DS. Så om detta stämmer så kanske vi får se en Wii U med större inbyggda hårddiskar, snabbare processor, den kanske även säljs utan Gamepad och istället med en Wii U Classic PRO. Så att vill man spela spel som kräver Gamepaden så får man köpa den till som ett extra tillbehör.

En konsol som funkar både som bärbar och stationär.
En konsol som är både en Wii U och Nintendo 3DS i ett. I den nya Gamepaden finns det plats att sätta in DS och 3DS spel. Det finns även plats för micro SD kort i Gamepaden så att man kan köpa och ladda ner spel direkt till Gamepaden. Man kan även ta med sig den nya Gamepaden och den blir precis som en 3DS. Det finns en funktion i den nya Gamepaden så att man via internet kan koppla upp sig mot sin Wii U och kunna spela sina spel som man har hemma på sin Wii U vart man än är.

Nintendo’s första mobiltelefon
Denna teorin kommer ifrån det att Nintendo håller på att öppna upp för att man ska kunna spela vissa spel på sina smarta mobiltelefoner.  Men det kan ju också vara så här att Nintendo kommer släppa en egen mobiltelefon med som kommer innehålla en egen app store så om man vill ha tillgång till mer exklusiva titlar så måste man köpa deras telefon.
Denna teorin skulle vara en mardröm för mig för att jag avskyr att spela mobilspel på telefonen. Så det skulle förstöra känslan för mig att spela deras titlar på den telefonen.

Det är alla teorier som jag kan komma på att det finns om vad Nintendo NX kommer att bli för konsol. Men jag själv vill nog tro att det inte är något av detta, jag hoppas mer på något nytt, något som sammankopplar alla Nintendo’s konsoler denna generation med deras mobil planer. Eller helst en ultimat konsol där man kan köpa och ladda ner alla spel som släppts till Nintendo’s tidigare bärbara och stationära konsoler utan att behöva vänta på att de ska återsläppa de titlarna.

Leave a comment